Energielabels zijn een stukje informatie dat consumenten kunnen gebruiken voor het kopen van de juiste banden voor hun voertuig. Zij informeren de koper over de prestaties van de banden op het gebied van rolweerstand, rolgeluidemissie en remmen op nat wegdek. De labels worden vervolgens gebruikt om het prestatieniveau van de banden te classificeren, maar ook om fabrikanten aan te moedigen tot het ontwerpen van efficiëntere, veiligere en stillere modellen.
Om banden en hun prestaties in categorieën in te delen, zijn er 3 energielabels:
De verplichting om banden voor personenauto's en bestelwagens op de Europese markt aan te bieden met energielabels is bepaald in (EG) verordening nr. 1222/2009. Deze zal worden herzien en vervangen door de (EG) verordening 2020/740 vanaf 1 mei 2021, met het oog op de inwerkingtreding van de nieuwe voorschriften. Deze zullen trouwens ook vrachtwagens en bussen betreffen.
Deze verordening bepaalt dat er, naast het standaardlabel, ook een symbool op de banden kan worden aangebracht om personen te informeren over de grip van de band in geval van extreme sneeuwval en ijzel. De etiketteringsopties zijn dus tot een aantal van 4 gebracht. Banden die geschikt zijn voor extreme sneeuwomstandigheden dragen het alpine symbool (sneeuwvlok met op de achtergrond een berg met drie toppen), terwijl winterbanden voor het noorden het bergsymbool met ijs tonen.
Bovendien maken de nieuwe energiesymbolen ook duidelijker dat brandstofefficiëntie van toepassing is op zowel voertuigen met inwendige verbranding als op elektrische voertuigen. De geluidsprestatieklasse moet altijd worden aangegeven ter hoogte van het onderste deel, met het geluidsniveau in decibel.
De nieuwe regelgeving bepaalt ook een verbod op banden waarvan de rolweerstand en de grip op een nat wegdek de klasse F en G dragen, waardoor de schaal van waarden wordt teruggebracht tot 5 klassen (A t/m E in plaats van A t/m G).
Ten slotte worden de prestaties van banden met de 5 parameters beoordeeld aan de hand van gestandaardiseerde tests en de nationale overheden kunnen controles uitvoeren. Het zal zelfs mogelijk zijn om aanvullende informatie te verkrijgen uit de gegevensbank van de Europese Commissie met behulp van de QR-code.
Er zij op gewezen dat in (EG) Verordening nr. 661/2009 inzake de algemene veiligheid van motorvoertuigen de minimumeisen voor efficiëntie met betrekking tot het ecologisch ontwerp van banden bepaalt.
Overeenstemming tussen de oude en de nieuwe generatie energielabels: